Tekninen hakukoneoptimointi: Tee verkkosivuistasi teknisesti hakukoneystävälliset

Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken
Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken
Verkkosivut, jotka löytyy & myy 4500€ — sisältää kaiken
Nostamme sivusi Googlen etusivulle 500€ / hakusana — Tulostakuulla
Mitä on tekninen hakukoneoptimointi?
Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivustosi parantamista, jotta hakukoneet voivat helpommin löytää, ymmärtää ja tallentaa sisältösi.
Se kattaa myös käyttäjäkokemuksen tekijöitä, kuten sivuston nopeuttamisen ja sen käytettävyyden parantamisen mobiililaitteilla.
Oikein toteutettuna tekninen hakukoneoptimointiparantaa näkyvyyttäsi hakutuloksissa.
Tässä artikkelissa opit teknisen hakukoneoptimoinnin perusteet ja parhaat käytännöt verkkosivustosi optimoimiseksi.
Mennäänpä suoraan itse asiaan.
Miksi tekninen hakukoneoptimointi on tärkeää?
Tekninen hakukoneoptimointi ratkaisee, kuinka hyvin SEO-strategiasi toimii.
Jos sivustosi sivut eivät ole hakukoneiden saatavilla, ne eivät näy hakutuloksissa — oli sisältösi sitten kuinka hyvä.
Tämä johtaa liikenteen menetykseen sivustollasi ja luonnollisesti myös ostoaikeinen liikenne valuu kilpailijalle.
Lisäksi sivuston nopeus ja mobiiliystävällisyys ovat Googlelta vahvistettuja sijoitustekijöitä.
Jos sivusi latautuvat hitaasti, käyttäjät saattavat ärsyyntyä ja poistua sivustoltasi.
Tällainen käyttäytyminen viestii hakukoneille, että sivustosi ei tarjoa positiivista käyttäjäkokemusta.
Tämän seurauksena hakukoneet sijoittava sivustosi alemmas.
Teknisen hakukoneoptimoinnin ymmärtämiseksi paremmin, meidän on käsiteltävä kahta tärkeää pääpointtia: indeksointi ja sivuston sisällön tallentaminen hakukantoihin.
Ymmärrä kuinka sivujen indeksointi tapahtuu
Indeksointi on olennainen osa sitä, miten hakukoneet toimivat.
.jpeg)
Indeksointi tapahtuu, kun hakukoneet seuraavat linkkejä sivuilta, jotka ne jo tuntevat löytääkseen sivuja, joita ne eivät ole aiemmin nähneet.
Esimerkiksi aina, kun julkaisemme uusia blogikirjoituksia lisäämme ne pääblogisivullemme.
.jpeg)
Seuraavan kerran, kun hakukone (esim. Google) indeksoi blogisivumme se näkee äskettäin lisätyt linkit uusiin blogikirjoituksiin.
Tämä on yksi tavoista, joilla Google löytää uudet blogikirjoituksemme.
On olemassa muutamia tapoja joiden avulla varmistetaan, että sivusi ovat hakukoneiden saavutettavissa:
Luo hakukoneystävällinen sivurakenne
Sivuston rakenne (kutsutaan myös sivustoarkkitehtuuriksi) tarkoittaa tapaa, jolla sivut on linkitetty toisiinsa sivustosi sisällä.
Tehokas sivustorakenne järjestää sivut niin, että indeksointirobotit löytävät sivustosi sisällön nopeasti ja helposti.
Siksi varmista, että kaikki sivut ovat vain muutaman klikkauksen päässä etusivustasi, kun suunnittelet sivustosi rakennetta.
Esimerkiksi näin:

Yllä olevassa sivustorakenteessa kaikki sivut on järjestetty loogiseen hierarkiaan.
Etusivu linkittää kategoriasivuihin, ja kategoriasivut linkittävät yksittäisiin alasivuihin sivustolla.
Tämä rakenne vähentää myös orpojen sivujen määrää.
Orvot sivut ovat sivuja, joihin ei johda yhtään sisäistä linkkiä mikä tekee niistä vaikeita (tai jopa mahdottomia) indeksointiroboteille ja käyttäjille löytää.
Ongelman korjaamiseksi lisää sisäisiä linkkejä ei-orvoille sivuille, jotka osoittavat orpoihin sivuihin.
Lähetä sivustokarttasi Googlelle
XML-sivukarttaa käyttämällä voit auttaa Googlea löytämään verkkosivusi.
XML-sivukartta on tiedosto, joka sisältää luettelon tärkeistä sivuista sivustollasi. Se ilmoittaa hakukoneille, mitkä sivut sinulla on ja mistä ne löytyvät.
Tämä on erityisen tärkeä, jos sivustollasi on paljon sivuja tai jos ne eivät ole hyvin linkitetty toisiinsa.
Tässä on esimerkki meidän XML-sivukartasta:

Sivukarttasi sijaitsee yleensä jommassakummassa seuraavista URL-osoitteista:
verkkosivusi.fi/sitemap.xml
verkkosivusi.fi/sitemap_index.xml
Kun olet löytänyt sivukarttasi, lähetä se Googlelle Google Search Consolen (GSC) kautta.
Siirry Google Search Consoleen ja klikkaa "Indeksointi" > "Sivukartat" sivupalkista.
.jpeg)
Liitä sitten sivukarttasi URL tyhjään kenttään ja klikkaa "Lähetä.”

Kun Google on käsitellyt sivukarttasi, sinun pitäisi nähdä vahvistusviesti, kuten tämä:

Ymmärrä miten indeksointi ja sen optimointi toimii
Kun hakukoneet ovat indeksoineet sivusi, ne yrittävät analysoida ja ymmärtää sivujen sisällön.
Sitten hakukone tallentaa nämä sisällöt hakukantaan (valtava tietokanta, joka sisältää miljardeja verkkosivuja).
Verkkosivujesi on oltava hakukoneiden indeksoimia, jotta ne näkyvät hakutuloksissa.
Yksinkertaisin tapa tarkistaa, ovatko sivusi indeksoitu, on käyttää "site:" -komentoa hakukoneessa.
Esimerkiksi, jos haluat tarkistaa omien sivuesi indeksointitilan, kirjoita "site:www.domainisi.fi" Googlen hakukenttään.
Tämä kertoo sinulle (suunnilleen), kuinka monta sivua Google on indeksoinut sivustolta.

Voit myös tarkistaa, onko yksittäisiä sivuja indeksoitu, etsimällä sivun URL-osoitetta "site:"-komennolla.
Esimerkiksi näin:
.jpeg)
On muutamia asioita, joita sinun tulisi tehdä varmistaaksesi, ettei Googlella ole ongelmia verkkosivujesi indeksoimisessa:
Käytä noindex tägejä harkiten
“Noindex”-tägi on HTML-pätkä, joka estää sivujasi pääsemästä Googlen indeksiin.
Se sijoitetaan verkkosivusi <head> -osioon ja näyttää tältä:
<meta name="robots" content="noindex">
Ideaalitilanteessa haluat kaikkien tärkeiden sivujesi tulevan indeksoiduiksi.
Käytä siis "noindex"-tägia vain, kun haluat sulkea tietyt sivut indeksoinnin ulkopuolelle.
Näitä voivat olla esimerkiksi:
- Kiitossivut
- PPC-laskeutumissivut
- Muut markkinointisivut
Käytä kanoonisia tägejä tarvittaessa
Kun Google löytää samanlaista sisältöä useilta sivuilta sivustollasi, se saattaa joskus epäillä, minkä sivun indeksoisi ja näyttäisi hakutuloksissa.
Tässä vaiheessa "kanoninen" tägi tulee avuksi.
Kanoninen tägi (rel="canonical") määrittelee linkin alkuperäiseksi versioksi, mikä kertoo Googlelle minkä sivun sen tulisi indeksoida ja sijoittaa hakutuloksissaan.
Tägi sijoitetaan toisenlaisen sivun <head>-osioon (sitä on myös hyvä käyttää pääsivulla) ja se näyttää tältä:
<link rel="canonical" href="https://esimerkki.fi/alkuperainen-sivu/" />
Lisää teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä
Hakukoneystävällisen sivustorakenteen luominen, sivukartan lähettäminen Googlelle ja noindex- sekä kanonisten tagien asianmukainen käyttö auttavat sivujesi indeksoimisessa ja crawlaamisessa.
Tässä vielä muutama pieni, mutta sitäkin tärkeämpi elementti verkkosivujen teknisessä hakukoneoptimoinnissa.
1. Käytä HTTPS:ää
Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) on suojattu versio Hypertext Transfer Protocolista (HTTP).
Se auttaa suojaamaan arkaluontoisia käyttäjätietoja, kuten salasanoja ja luottokorttitietoja vaarantumiselta.
HTTPS on vaikuttanut hakukonesijoituksiin jo vuodesta 2014 lähtien.
Voit tarkistaa, käyttääkö sivustosi HTTPS:ää, yksinkertaisesti vierailemalla sivustolla.
Tarkista "lukko"-ikoni varmistaaksesi se.

Jos näet "Ei turvallinen" -varoituksen, et käytä HTTPS:ää.

Tässä tapauksessa sinun on asennettava Secure Sockets Layer (SSL) tai Transport Layer Security (TLS) -sertifikaatti.
SSL/TLS-sertifikaatti todentaa verkkosivuston identiteetin ja luo turvallisen yhteyden käyttäjille sen käyttämisen aikana.
Voit hankkia SSL/TLS-sertifikaatin ilmaiseksi Let’s Encryptiltä.
Yleensä SSL sertifikaatti tulee automaattisesti webhotellin mukana.
Esimerkiksi Webflow hostaus sisältää aina SSL sertifikaatin.
2. Tarkista ja korjaa duplikaattinen sisältö
Sisällön monistumisella tarkoitetaan sitä, että sivustollasi on samaa tai lähes samaa sisältöä useilla eri sivuilla. Esimerkiksi Bufferilla oli nämä kaksi eri URL-osoitetta sivuille, jotka ovat lähes identtiset:
- https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist/
- https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist/
Google ei rankaise sivustoja sisällön monistumisesta. Kuitenkin sisällön monistuminen voi aiheuttaa ongelmia, kuten:
- Ei-toivottujen URL-osoitteiden sijoittuminen hakutuloksiin
- Ulkoisten linkitysten hajautuminen
- Kävijöiden hukkaan meneminen
3. Varmista, että sivuistasi on vain yksi versio Googlelle ja käyttäjille
Käyttäjien ja hakukoneiden tulisi päästä vain yhteen näistä kahdesta sivustosi versiosta:
- https://verkkosivusi.fi
- https://www.verkkosivusi.fi
Molempien versioiden saatavuus aiheuttaa sisällön monistumista ja heikentää ulkoisten linkitysten tehokkuutta.
Jotkut verkkosivustot saattavat linkittää www-versioon, kun taas toiset linkittävät ilman www-etuliitettä olevaan versioon.
Tämä vaikuttaa negatiivisesti sivustosi näkyvyyteen Googlessa.
Käytä siis vain yhtä versiota sivustostasi ja ohjaa toinen versio pääsivustoosi.
4. Paranna sivujesi latausnopeutta
Sivun latausnopeus on sijoitustekijä sekä mobiilissa, että tietokoneella.
Varmista siis, että sivustosi latautuu mahdollisimman nopeasti.
Voit käyttää Googlen PageSpeed Insights -työkalua tarkistaaksesi verkkosivustosi nykyisen nopeuden.
Se antaa sinulle suorituskykypisteytyksen 0–100 väliltä. Mitä korkeampi luku, sitä parempi.
Muista tarkistaa kaikki verkkosivusi sivut eikä vain sitä etusivua.

Tässä on muutamia helppoja kikkoja verkkosivustosi nopeuden parantamiseksi:
- Pakkaa kuvat — Kuvat ovat yleensä suurimpia tiedostoja verkkosivulla. Optimoimalla kuvat säästät yleensä useita sekunteja latausnopeudessa.
- Käytä sisällönjakeluverkkoa (CDN) — CDN tallentaa kopioita verkkosivuistasi palvelimille ympäri maailmaa. Se yhdistää vierailijat lähimpään palvelimeen, jolloin pyydettyjen tiedostojen matka-aika lyhenee.
- Minifioi HTML-, CSS- ja JavaScript-tiedostot — Minifiointi poistaa koodista tarpeettomat merkit ja välilyönnit, mikä pienentää tiedostojen kokoa ja parantaa sivun latausaikaa.
5. Varmista että sivusi ovat mobiiliystävälliset
Google käyttää mobiili-ensin-indeksointia.
Tämä tarkoittaa, että se tarkastelee verkkosivujen mobiiliversioita sisällön indeksointia ja sijoitusta varten. Varmista siis, että verkkosivustosi on yhteensopiva mobiililaitteiden kanssa.
Voit tarkistaa tämän käyttämällä samaa PageSpeed Insights -työkalua. Kun olet analysoinut verkkosivun, siirry raportin "SEO" -osioon ja sen jälkeen "Passed Audits" -osioon.
Tässä osiossa näet, onko sivustollasi mobiiliystävällisiä elementtejä tai ominaisuuksia, kuten:
- Meta viewport -tagit — koodi, joka kertoo selaimille miten hallita sivun näkyvän alueen kokoa
- Luettavat fonttikoot
- Riittävä tila painikkeiden ja klikattavien elementtien ympärillä
- Elementtien skaalautuvuus pienillä näytöillä
.jpeg)
Kun huolehdit näistä asioista, verkkosivustosi on optimoitu mobiililaitteille.
6. Käytä murupolkunavigointia
Murupolkunavigointi (tai "murupolut") on tekstilinkkien polku, joka näyttää käyttäjille missä he ovat verkkosivustolla ja miten he ovat päässeet siihen pisteeseen.
Tässä on esimerkki:

Nämä linkit helpottavat sivuston navigointia.
Miten?
Käyttäjät voivat helposti siirtyä ylemmän tason sivuille ilman, että heidän tarvitsee jatkuvasti käyttää takaisin-painiketta tai selata monimutkaisia valikkorakenteita.
Murupolut kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön, erityisesti jos sivustosi on hyvin laaja, kuten esim. verkkokaupat yleensä ovat.
Murupolut hyödyttävät myös hakukoneoptimointia (SEO).
Nämä lisälinkit jakavat linkkivoimaa (PageRank) ympäri sivustoasi, mikä auttaa sivustoasi sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa.
7. Sivuta pitkät sisällöt
Sivutus on navigointitekniikka, jota käytetään pitkän sisällön jakamiseen useille sivuille.
Esimerkiksi Verkkokauppa.com käyttää sivutusta kaupassaan.

Tämä lähestymistapa on käyttäjäystävällisempi, kuin loputon sivun selaaminen.
Tämä voi aiheuttaa ongelmia Googlen kanssa, koska se ei välttämättä pääse käsiksi kaikkeen dynaamisesti latautuvaan sisältöön.
Jos Google ei voi nähdä sisältöäsi, se ei näy hakutuloksissa.
Oikein toteutettuna sivutus viittaa linkkeihin seuraaville sivuille, joita Google voi seurata löytääkseen sisältösi.
8. Tarkista Robots.txt tiedosto
Robots.txt-tiedosto kertoo Googlen hakuroboteille, mitkä sivuston osat sen tulisi käsitellä ja mitkä jättää huomiotta.
Tässä on esimerkki meidän robots.txt-tiedostosta, joka:
- Antaa "boteille" luvan indeksoida kaikki sivut
- Näyttää sivujen Sitemapin
User-agent: *
Disallow:
Sitemap: https://www.example.com/sitemap.xml
Robots.txt-tiedostosi on saatavilla kotisivusi URL-osoitteessa lisäämällä “/robots.txt” loppuun.
Esimerkiksi: verkkosivusi.fi/robots.txt.
Tarkista tiedosto varmistaaksesi, ettet vahingossa estä pääsyä tärkeille sivuille, joita Googlen tulisi indeksoida "disallow"-ohjeen kautta.
Esimerkiksi et haluaisi estää blogikirjoituksia ja tavallisia verkkosivujen sivuja, koska ne jäisivät silloin Googlen ulottumattomiin.
9. Implementoi strukturoitua dataa
Strukturoidut tiedot (tunnetaan myös nimellä schema-merkintä) ovat koodia, joka auttaa Googlea ymmärtämään paremmin sivun sisällön.
Lisäämällä oikeat strukturoidut tiedot sivuillesi voit saada rikkaita snippet-tuloksia.
Rikkaat snippetit ovat houkuttelevampia hakutuloksia, joissa on lisätietoja otsikon ja kuvauksen alla.
Tässä on esimerkki:

Rikkaat snippetit erottavat sivusi muista, mikä voi parantaa klikkausprosenttiasi (CTR). Google tukee kymmeniä erilaista strukturoidun datan merkintöjä, joten valitse sellainen, joka parhaiten sopii sivujesi luonteeseen.
Esimerkiksi, jos pyörität verkkokauppaa, tuotteen strukturoidut tiedot tuotessivuille ovat järkeviä.
Tässä on esimerkki koodista, joka voisi olla iPhone 15 Pro:ta myyvällä sivulla:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org/",
"@type": "Product",
"name": "iPhone 15 Pro",
"image": "iphone15.jpg",
"brand": {
"@type": "Brand",
"name": "Apple"
},
"offers": {
"@type": "Offer",
"url": "","priceCurrency": "USD",
"price": "1099","availability": "https://schema.org/InStock",
"itemCondition": "https://schema.org/NewCondition"
},
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "4.8"}}
</script>
On runsaasti ilmaisia strukturoidun datan generaattoreita, joten sinun ei tarvitse kirjoittaa koodia käsin.
Jos käytät WordPressiä, voit käyttää Yoast SEO -lisäosaa strukturoidun datan toteuttamiseen.
10. Etsi ja korjaa rikkinäiset linkit
Rikkoutuneet sivut verkkosivustollasi vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen.
Tässä on esimerkki siitä, miltä rikkoutunut sivu voi näyttää:

Ja jos näillä sivuilla on ulkoisia linkityksiä ne menevät hukkaan, koska ne viittaavat poistettuihin sivuihin.
Rikkoutuneiden sivujen korjaamiseen on kaksi vaihtoehtoa:
- Palauta sivut, jotka on poistettu
- Ohjaa vanhat sivut, joita et enää halua, muille asiaankuuluville sivuille sivustollasi
Kun olet korjannut rikkoutuneet sivut, sinun tulee poistaa tai päivittää kaikki sisäiset linkit, jotka viittaavat vanhoihin sivuihisi.
11. Optimoi sivut Core Web Vitals ohjeiden mukaiseksi
Core Web Vitals ovat nopeusmittareita, joita Google käyttää käyttäjäkokemuksen arvioimiseen. Näihin mittareihin kuuluvat:
- Largest Contentful Paint (LCP) — Mittaa ajan, joka kuluu suurimman elementin lataamiseen verkkosivulla
- First Input Delay (FID) — Mittaa ajan, joka kuluu reagoimaan käyttäjän ensimmäiseen vuorovaikutukseen verkkosivulla
- Cumulative Layout Shift (CLS) — Mittaa odottamattoman asettelun muutokset eri elementeissä verkkosivulla
Varmistaaksesi, että verkkosivustosi on optimoitu Core Web Vitals -mittareille, pyri seuraaviin tuloksiin:
- LCP — 2,5 sekuntia tai vähemmän
- FID — 100 millisekuntia tai vähemmän
- CLS — 0,1 tai vähemmän
Voit tarkistaa verkkosivustosi suorituskyvyn Core Web Vitals -mittareilla Google Search Consolessa. Siirry tekemään tämä "Core Web Vitals" -raportissa.

12. Käytä Hreflangia usean kielen sisällölle
Jos sivustollasi on sisältöä useilla kielillä, sinun on käytettävä hreflang-tägeja.
Hreflang on HTML-attribuutti, jota käytetään verkkosivun kielen ja maantieteellisen kohdistuksen määrittämiseen.
Se auttaa Googlea tarjoamaan oikeat sivustosi versiot eri käyttäjille.
Esimerkiksi vr.fi:llä on useita versioita verkkosivuistaan eri kielillä. Tässä on vr:fi:n verkkosivu Suomeksi:

Ja tässä sama sivu, mutta Englanniksi.

Jokainen eri versioista käyttää hreflang-tageja kertoakseen Googlelle kohdeyleisön.
Tämä tägi on melko yksinkertainen toteuttaa.
Lisää vain asianmukaiset hreflang-tagit kaikkien sivujen <head>-osioon.
Esimerkiksi, jos sinulla on kotisivu Englanniksi, Espanjaksi ja Portugaliksi, lisää seuraavat hreflang-tagit kaikkiin näihin sivuihin:
<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://yourwebsite.com" /><link rel="alternate" hreflang="es" href="https://yourwebsite.com/es/" /><link rel="alternate" hreflang="pt" href="https://yourwebsite.com/pt/" /><link rel="alternate" hreflang="en" href="https://yourwebsite.com" />
13. Tarkista sivujesi tekniset osa-alueet säännöllisesti
Tekninen hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen toimenpide.
Uusia ongelmia voi ilmetä ajan myötä, kun verkkosivustosi kasvaa monimutkaisemmaksi.
Toki, jos et päivitä sivuasi ollenkaan ei tämä ole tarpeellista. Tässä tapauksessa sivusi eivät tule myös Googlesta löytymään.
Mutta kun päivität sivujasi niin on tärkeää seurata säännöllisesti teknisen hakukoneoptimoinnin tilaa ja korjata ongelmat niiden ilmetessä.
Haluatko verkkosivut jotka löytyy ja myy?
.avif)