Hakukoneoptimointi

Avainsanatutkimus: Mikä se on ja miten se tehdään?

Santtu Luoma
Päivitetty 
23.5.2024
Lukuaika 9 min
Avainsanatutkimus
Haluatko etusivun sijoituksia Googlesta kuukausittain
tulostakuulla
Henkilökuva yrittäjä Santtu Luomasta
Santtu Luoma
Yrittäjä, Luomassa Oy
+358 44 302 6772
santtu@luomassa.fi
Mainoskuva hakukoneoptimointi oppaasta
Lataa opas: 17 Syytä Miksi Kilpailijasi Löytyy Googlesta ja Sinä Et

Avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin perusta.

Jos kukaan ei etsi tietoa kirjoittamastasi aiheesta, et tule saamaan liikennettä hakukoneista vaikka kuinka haluaisit.

Siksi avainsanatutkimuksen tekeminen on tärkeää verkkosivujesi hakukonenäkyvyytesi kannalta.

Jos et tiedä mille avainsanoille sivujasi kannattaa optimoida on riskinä se, että tuhlaat paljon aikaasi ja resurssejasi.

Tarkoitus ei ole pelotella. Avainsana­tutkimuksen tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä.

Itse asiassa tulet oppimaan suurimman osan siitä vain noin 10 minuutissa.

Eiköhän mennä suoraan asiaan.

Maksuton SEO arvio (Arvo 99€)

Tiedätkö miten verkkosivusi löytyvät Googlesta?

Tilaa SEO-analyysimme nyt maksutta (arvo normaalisti 99€). Saat rehellisen raportin verkkosivujesi rakenteen hakukone­ystävällisyydestä sekä tiedon miten löydytte Googlesta.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Avainsana­tutkimuksen perusteet

Jos hakukoneoptimointi on sinulle uutta, mietit varmaan mikä avainsanatutkimus edes on ja miksi se on tärkeää.

No, tämä lyhyt kappale on sinulle.

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimuksen tarkoitus on tutkia erilaisten työkalujen avulla mitä yrityksen asiakkaat hakukoneista hakevat.

Näin tiedetään mitä hakusanoja käytetään, jotta voidaan luoda oikeanlaista sisältöä  ja tiedetään miten verkkosivut tulee optimoida.

Miksi avainsanatutkimus on tärkeä tehdä?

Jos julkaiset artikkelin tai laskeutumissivun aiheesta mitä kukaan ei etsi, ei kyseinen artikkeli ei tule saamaan liikennettä Googlesta (tai muista hakukoneista).

Monet verkkosivujen omistajat tekevät tämän virheen, ja se on yksi syy siihen, miksi 90,63% internetin sivuista ei saa liikennettä Googlesta Ahrefs:n tutkimuksen mukaan.

90% internetin sivuista ei saa yhtään kävijöitä Googlesta

Avainsanatutkimus varmistaa, että kirjoittamallesi aiheelle on hakukysyntää.

Kuinka löytää oikeat avainsanat?

Tässä osiossa opit löytämään avainsanoja, jotka ovat liiketoiminnallesi olennaisia.

Tämän jälkeen käymme läpi, miten analysoit ja priorisoit löytämäsi avainsanat.

HUOM! Aika joka avainsanatutkimukseen kuluu riippuu täysin toimialasi suuruudesta ja siitä kuinka syvällisen tutkimuksen haluat tehdä.

Selvitä verkkosivujesi nykyinen hakukone­näkyvyys

Jos sinulla on jo verkkosivut, saattaa ne löytyä jo joillain relevanteilla avainsanoilla hakukoneista. Sinulla voi siis olla jo näkyvyyttä, jota voidaan hyödyntää.

Maksuton SEO arvio (Arvo 99€)

Tiedätkö miten verkkosivusi löytyvät Googlesta?

Tilaa SEO-analyysimme nyt maksutta (arvo normaalisti 99€). Saat rehellisen raportin verkkosivujesi rakenteen hakukone­ystävällisyydestä sekä tiedon miten löydytte Googlesta.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nopein tapa tarkistaa itse sivujesi nykyinen näkyvyys on käyttää Semrushin Organic Search työkalua.

Syötä hakukenttään verkkosivujesi osoite, valitse maa ja klikkaa "Search" eli hae.

Näyttökuva Semrush:n hakusanatyökalusta ja sen käytöstä

Klikkaa sitten "Position" eli sijoitus.

Tämä taulukko näyttää hakusanat, joilla verkkosivusi löytyvät tällä hetkellä.

Näyttökuva Semrush:n avainsanatyökalun tuloksista

Syvennytään myöhemmin miten parhaat avainsanat löydetään.

Keskitytään vielä liiketoiminnalle olennaisten avainsanojen löytämiseen.

Etsi avainsanoja tietokannasta

Yleisin ja nopein tapa löytää uusia avainsanoja on etsiä niitä erilaisista tietokannoista.

Semrushin avainsanatietokanta on markkinoiden suurin – se sisältää yli 25,5 miljardia avainsanaa. Voit helposti hakea sitä käyttämällä Keyword Magic työkalua.

Syötä vain avainsana (termi, jonka ympärille haluat rakentaa hakusi).

Valitse sen jälkeen kohdesijaintisi ja klikkaa "Search".

Avainsanatutkimus

Voit tarkastella viittä erilaista hakusanatyyppiä:

  • Kaikki hakusanat: Laaja vastaavuus (Broad match), Fraasivastaavuus (Phrase match), Tarkka vastaavuus (Exact match) ja liittyvät avainsanat.
  • Laaja vastaavuus (Broad match): Avainsanat, jotka sisältävät minkä tahansa variaation aloitusavainsanastasi, sanojen järjestyksellä ei ole merkitystä.
  • Fraasivastaavuus (Phrase match): Avainsanat, jotka sisältävät tarkan aloitusavainsanasi, mutta sanojen järjestys voi vaihdella.
  • Tarkka vastaavuus (Exact match): Avainsanat, jotka sisältävät tarkan aloitusavainsanasi juuri määritellyssä järjestyksessä.
  • Liittyvä vastaavuus (Related): Avainsanat, jotka tuottavat samankaltaisia hakukonetuloksia kuin aloitusavainsanasi.
Näyttökuva Semrushin työkalusta, jossa avainsanoja tutktaan

Vertaa omien ja kilpailijoidesi sivujen näkyvyyttä

Avainsana-aukkoanalyysi (Keyword Gap) paljastaa avainsanat, joilla kilpailijasi löytyvät Googlesta, mutta sinä et. Se on tehokas tapa löytää relevantteja avainsanoja, joita et vielä ole hyödyntänyt.

Voit kokeilla sitä ilmaiseksi Semrushin Keyword Gap -työkalulla.

Syötä vain oma verkkotunnuksesi ja enintään neljän kilpailijasi verkkotunnukset. (Voit kirjoittaa kilpailijoidesi nimet manuaalisesti tai valita orgaaniset kilpailijat, joita työkalu ehdottaa.)

Valitse sitten sijaintisi ja klikkaa "Compare".

Avainsanatutkimus

Selaa hieman alas avainsanataulukkoon ja valitse "Puuttuvat" (Missing).

Tämä näyttää sinulle avainsanat, joilla kaikki kilpailijasi löytyvät, mutta sinä et. Nämä avainsanat pitäisi siis olla erittäin relevantteja omaan strategiaasi.

Avainsanatutkimus

Jos haluat nähdä avainsanat, joilla ainakin yksi kilpailija löytyy, mutta sinä et, mene kohtaan "Hyödyntämättömät" (Untapped).

Nämä avainsanat saattavat olla vähemmän relevantteja, mutta saatat löytää joitakin hyviä vaihtoehtoja.

Avainsanatutkimus

Katso Googlen hakuehdotuksista

Voit suorittaa perusavainsana­tutkimusta tarkastelemalla hakuehdotuksia hakukoneissa.

Esimerkiksi Google tarjoaa automaattisia täydennysehdotuksia, kun aloitat kirjoittamisen hakukenttään. Voit käyttää tätä keinoa tunnistaaksesi suosittuja hakuja omalla alallasi.

Voit myös kirjata ylös avainsanoja, jotka ilmestyvät "Liittyvät haut" -osioissa relevanteissa hakukonetulossivuissa.

Avainsanatutkimus

Ja kysymysavainsanat, jotka näkyvät "Ihmiset kysyvät myös" -laatikoissa.

Kuten tässä esimerkissä:

Avainsanatutkimus

Tämä menetelmä on hieman aikaa vievää ja tarjoaa vain rajoitetun määrän tuloksia, mutta on ilmainen vaihtoehto.

Kuinka valita oikeat avainsanat?

Alkuperäinen avainsanatutkimuksesi voi tuottaa tuhansia avainsanaideoita. Kaikki niistä eivät välttämättä ole relevantteja tai tärkeitä brändillesi.

Valitaksesi parhaat avainsanat hakukoneoptimointia varten, sinun täytyy:

  1. Kerätä hyödyllisiä mittareita SEO-avainsanatutkimustyökaluista.
  2. Analysoida hakukonetulossivut (SERPs) nähdäksesi, mitä tuloksia näytetään.

Parhaiden tulosten saavuttamiseksi suosittelemme työskentelemään tämän tarkistuslistan mukaisesti:

Ymmärrä hakutarkoitus

Hakutarkoitus on syy käyttäjän hakutoiminnon takana.

Ymmärtääksesi, mitä avainsana voi tehdä liiketoiminnallesi — ja miten sijoittua sen avulla — sinun on tiedettävä syy haun takana.

Esimerkiksi ihmiset, jotka hakevat "Hau Hau pikkukoiran ruoka", haluavat tyypillisesti ostaa HauHau-brändin ruokaa pienille koiraroduille. Siksi korkeimmalle sijoittuvat tulokset ovat asiaankuuluvia tuotesivuja.

Avainsanatutkimus

Kun tutkit avainsanoja Semrushissa, voit nähdä, millaista tarkoitusta (tai tarkoituksia) avainsana palvelee.

On olemassa neljä erilaista kategoriaa:

  1. Navigational (Navigointi): Käyttäjä etsii tiettyä sivua (esim. "HauHau").
  2. Informational (Informaatio): Käyttäjä etsii yleistä tietoa aiheesta (esim. "voivatko koirat syödä mausteista ruokaa").
  3. Commercial (Kaupallinen): Käyttäjä tutkii vaihtoehtojaan ennen lopullisen päätöksen tekemistä siitä, minkä tuotteen ostaa (esim. "paras kuivaruoka koirille").
  4. Transactional (Transaktio): Käyttäjä etsii tiettyä tuotetta tai merkkiä, aikomuksenaan tehdä ostos (esim. "HauHau pikkukoiran ruoka").

Ymmärtämällä avainsanan hakutarkoituksen voit paremmin suunnitella sisältösi ja SEO-strategiasi vastaamaan käyttäjien tarpeita ja parantamaan sivustosi sijoituksia hakukoneissa.

Saat lisätietoja hakutarkoituksesta tarkastelemalla korkeimmalle sijoittuvia tuloksia.

Klikkaa vain "Näytä SERP" -painiketta tai -kuvaketta.

Tässä on kuva miltä kuvake näyttää Keyword Magic työkalussa:

Avainsanatutkimus

Esimerkiksi lemmikkieläinkauppamme saattaisi harkita kohdistavansa "paras koiranruoka" avainsanan heidän koiranruoka-kategoriasivulleen.

Mutta kaikki korkeimmalle sijoittuvat tulokset ovat yhteenvetoja alan julkaisuista:

Avainsanatutkimus

Tämä viittaa siihen, että lemmikkieläinkaupan voi olla vaikeaa saavuttaa korkea sijoitus—erityisesti tuotekategoriasivulla.

Joten heidän saattaisi olla parempi kohdistaa muita avainsanoja sen sijaan.

Tutki avainsanojen hakumääriä

Hakumäärä kertoo, kuinka monta kertaa hakukoneen käyttäjät syöttävät tietyn avainsanan Googleen kuukaudessa (keskimäärin).

Mitä suurempi hakumäärä, sitä enemmän liikennettä saat potentiaalisesti, jos sijoitut hyvin kyseisellä avainsanalla.

Näet hakumäärät tehdessäsi avainsanatutkimusta Semrushissa.

Avainsanatutkimus

Ota avainsanan kilpailu huomioon

Avainsanan vaikeusaste (KD%) on mittari, joka kuvaa kuinka vaikeaa on saavuttaa korkea sijoitus Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Mitä korkeampi pistemäärä, sitä vaikeampaa on saavuttaa kärkisijoitus.

Kilpaillaksesi korkean vaikeusasteen avainsanoista, tarvitset:

  • Erittäin laadukasta sisältöä
  • Paljon linkkejä arvostetuista verkkotunnuksista
  • Aihealueen asiantuntijuutta
  • Vahvaa teknistä SEO-osaamista (esim. nopea, toimiva ja turvallinen verkkosivusto)

Yleisesti ottaen avainsanojen vaikeusasteet korreloivat hakumäärien kanssa. Avainsanat, joita haetaan enemmän, ovat yleensä kilpailullisempia.

Tarkemmat avainsanat (tunnetaan nimellä pitkän hännän avainsanat) ovat usein alhaisemman vaikeusasteen avainsanoja.

Tässä näkyy, miltä avainsanan vaikeusaste näyttää Keyword Magic työkalussa:

Jaamme KD%:n kuuteen kategoriaan, jotta analyysi olisi helpompaa:

Avainsanatutkimus
KD% Haasteellisuus Väri
0-14 Tosi helppo Tumma vihreä
15-29 Helppo Vaalean vihreä
30-49 Mahdollista Keltainen
50-69 Haastavaa Oranssi
70-84 Vaikeaa Haalean punainen
85-100 Tosi vaikeaa Tumman punainen

Kun teet avainsanatutkimusta hakukoneoptimointia varten, on hyvä suodattaa tuloksesi KD%-arvon perusteella.

Esimerkiksi uuden verkkosivuston kanssa aloittaessasi on fiksua keskittyä vain avainsanoihin, jotka kuuluvat "Tosi helppo" -kategoriaan.

Tee kustannus-hyötyanalyysi

Avainsanatutkimuksessa on lopulta kyse siitä, että punnitaan avainsanan sijoituksen saavuttamisen kustannuksia sen potentiaaliseen arvoon nähden.

Kustannusten arvioimiseksi sinun tulee miettiä aikaa ja rahaa. Kysy itseltäsi siis:

  1. Kuinka kauan kestää luoda ja ylläpitää korkealle sijoitettavaa sisältöä?
  2. Onko meillä kyky luoda sisältö itse talon sisällä?
  3. Onko meidän tarpeen investoida sisällöntuotantotyökaluihin?
  4. Kuka luo sisällön ja mitä muuta he voisivat sen sijaan tehdä?

Katsotaan nyt, mitä hyötyjä optimoitu sisältösi voisi tuottaa:

Bränditietoisuus

Se, kuinka paljon näkyvyyttä hakutuloksesi saa, riippuu suurelta osin tuloksen tyypistä, sen sijainnista ja avainsanan hakumäärästä. Saatat myös saada enemmän näkyvyyttä tietokoneen hakutulossivuilla verrattuna mobiililaitteiden hakutulossivuihin.

Orgaaninen liikenne

Se, kuinka monta klikkausta hakutuloksesi saa, riippuu sen tyypistä/sijainnista, avainsanan hakutarkoituksesta ja avainsanan hakumäärästä. Voit saada arvioita orgaanisesta liikenteestä analysoimalla SERP:tä avainsana-analyysin yleiskatsauksessa (ja joissakin muissa työkaluissa).

Konversiot

Orgaanisten vierailuiden määrä, jotka muuttuvat konversioiksi (toivotuiksi toimiksi) riippuu pitkälti hakutarkoituksesta. Saadaksesi käsityksen asiasta, tarkastele klikkauskohtaisen hinnan (CPC) mittaria Semrushissa.

Tämä kertoo, kuinka paljon mainostajat ovat valmiita maksamaan klikkauksesta hakutulossivulta — mitä korkeampi summa, sitä arvokkaampi avainsana todennäköisesti on.

Ulkoiset linkitykset

Muiden sivustojen linkitykset (takaisinlinkit) voivat ohjata suositteluliikennettä ja hyödyttää hakukoneoptimointiasi. Määrä, jonka voit generoida, riippuu merkittävästi sisältösi aiheesta ja laadusta.

Aihealueen asiantuntijuus

Kehittämällä korkealaatuista sisältöä brändillesi relevanteista aiheista voit rakentaa vahvan maineen hakukoneiden ja käyttäjien keskuudessa.

Tämä voi lopulta johtaa liikenteen kasvuun, ulkoisiin linkityksiinja konversioihin.

Edistyneet vinkit avainsana­tutkimukseen

Tutustu näihin edistyneisiin vinkkeihin avainsanatutkimuksessa:

Ennakoi avainsanatrendejä

Pysyäksesi kilpailijoitasi edellä, yritä ennakoida tulevia avainsanatrendejä.

Yksi parhaista tavoista tehdä tämä on käyttää Google Trends -palvelua, koska se kertoo, mitkä hakutermit ovat nousemassa suosioon.

Esimerkiksi tutkitaan "Hieronta"-aihetta viimeisen 30 päivän ajalta.

Avainsanatutkimus

"Liittyvät haut" -osiossa voimme nähdä avainsanat, joilla on "suurin kasvu hakutiheydessä edellisestä ajanjaksosta lähtien."

Prosentuaalinen kasvu on lueteltu oikealla.

Avainsanatutkimus

Luomalla nopeasti sisältöä näiden avainsanojen ympärille, voit saavuttaa arvokkaita sijoituksia ennen kuin kilpailijasi edes tajuavat termien suosion.

Voit myös ennakoida avainsanatrendejä seuraavilla tavoilla:

  1. Pysymällä ajan tasalla alan uutisista: Seuraa alan julkaisuja ja uutisia pysyäksesi ajan tasalla siitä, mitä uutta on tulossa tai mikä on nousemassa suosioon.
  2. Seuraamalla, mistä relevantit yhteisöt puhuvat sosiaalisessa mediassa: Tutki keskusteluja ja trendejä sosiaalisen median alustoilla, kuten Twitterissä, Facebookissa ja erikoistuneissa foorumeissa, jotka liittyvät toimialaasi.
  3. Puhumalla asiakkaillesi tai tekemällä heille kyselyjä: Suora palaute asiakkailtasi voi antaa sinulle arvokasta tietoa siitä, mistä he ovat kiinnostuneita ja millaisia ongelmia heillä on, jotka voivat muuttua hakutrendeiksi.

Näiden menetelmien avulla voit olla askeleen edellä kilpailijoitasi ja hyödyntää nousevia trendejä tehokkaasti.

Lopuksi

Tiedät nyt aikalailla kaiken avainsanatutkimuksesta ja siitä miten sellainen tehdään.

Jos haluat tietää verkkosivujesi nykyisen näkyvyyden Googlessa ammattilaisen tarkistamana, voit varata alla olevasta lomakkeesta maksuttoman SEO-arvion.

Analysoimme sivusi ja saat rehellisen arvion sivujesi hakukoneystävällisyydestä sekä tämän hetkisestä hakukonenäkyvyydestä.

Lisäksi haluan mainita, että me teemme hakukoneoptimointia tulostakuulla. Eli nostamme verkkosivusi Googlen etusivulle liiketoiminnallesi olennaisilla avainsanoilla. Jos emme siinä onnistu palvelumme ei maksa mitään. Tutustu palveluun tarkemmin tästä.

Maksuton SEO arvio (Arvo 99€)

Tiedätkö miten verkkosivusi löytyvät Googlesta?

Tilaa SEO-analyysimme nyt maksutta (arvo normaalisti 99€). Saat rehellisen raportin verkkosivujesi rakenteen hakukone­ystävällisyydestä sekä tiedon miten löydytte Googlesta.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.