Laita viestiä
Haluatko Googlen 1.sijalle ja ChatGPT:n suosittelemaan yritystäsi? — Tilaa maksuton auditointi + strategia →
Hakukoneoptimointi

AI-optimointi: 5 vaihetta kuinka saat tekoälyn suosittelemaan yritystäsi

Päivitety:
12.5.2025
Lukuaika 4 min
Jaa julkaisu
AI-optimointi
Verkkosivusto viikossa™ 3495€ — yllättävän nopeasti, ärsyttävän hyvin
Verkkosivusto viikossa™ 3495€ — yllättävän nopeasti, ärsyttävän hyvin
Verkkosivusto viikossa™ 3495€ — yllättävän nopeasti, ärsyttävän hyvin
Hakukone- ja AI-optimointi 500€/kk — tulostakuulla

Kilpailuta mainostoimistot ilmaiseksi!

Lisätietoa julkaisusta antaa:
Pikkukuva Santtu Luomasta
Santtu Luoma

Yrittäjä

Tiivistelmä

  • AI-optimointi auttaa yritystäsi näkymään tekoälyn, kuten ChatGPT:n suosittelemana vaihtoehtona.
  • Tavoitteena on, että tekoäly nostaa juuri sinun palvelusi esiin kysymyksen ratkaisuna.
  • Google AI Summary ja muut tekoälyhaun muodot korostavat selkeää, rakenteellista sisältöä.
  • Brändimaininnat, oma näkökulma ja tasapainoinen sisältö kasvattavat näkyvyyttä AI:ssa.
  • Maalausliike Ilme sai ChatGPT:n suosittelemana 2000-4000€ talon sisämaalauksen.

Mitä AI-optimointi on?

AI-optimointi tarkoittaa sitä, että verkkosivut rakennetaan ja sisältö suunnitellaan niin, että tekoäly ymmärtää sivustosi sisällön ja suosittelee sitä oikeissa tilanteissa.

Tavoitteena ei ole vain näkyä hakutuloksissa vaan olla se vaihtoehto, jonka tekoäly nostaa ensimmäiseksi.

Tämä vaatii selkeää rakennetta, teknisesti hyvin toimivaa sivustoa, oikeita avainsanoja, ajankohtaista ja käyttäjälle hyödyllistä sisältöä ja ennen kaikkea sitä, että sivusi vastaa kysymykseen, jota käyttäjä ja tekoäly yrittää ratkaista.

AI-optimointi on SEO:n seuraava vaihe. Et optimoi vain hakukoneille vaan myös tekoälyn ajattelulle. Eli rakennat verkkosivustostasi sellaisen, jonka tekoäly uskoo olevan luotettava, hyödyllinen ja relevantti käyttäjälle.

AI-haku korvaa vähitellen perinteiset hakukoneet

AI-haku on nousemassa perinteisten hakukoneiden rinnalle ja jopa niiden edelle.

AI-haku ymmärtää kysymyksen merkityksen ja tarjoaa suoraan vastauksia tai personoituja suosituksia.

Tekoäly pystyy käsittelemään monimutkaisempia kysymyksiä, oppimaan käyttäjän mieltymyksistä ja tarjoamaan tarkempia, kontekstuaalisempia tuloksia, jotka parantavat käyttäjäkokemusta.

Miksi AI-optimointi on tärkeää?

  • Kun tekoäly suosittelee yritystäsi se altistaa sen uusille asiakkaille, joita et muuten ehkä tavoittaisi.
  • Tekoälyn suositukset koetaan usein luotettavina, koska tekoäly osaa analysoida suuria tietomääriä ja tarjota relevantteja, henkilökohtaisia suosituksia. Tämä voi lisätä yrityksesi uskottavuutta.
  • Tekoäly suosittelee yritystäsi asiakkaille, jotka todella tarvitsevat palveluja tai tuotteita, joita tarjoat.
  • Sen sijaan, että asiakkaat etsisivät tietoa itse, tekoäly voi ohjata heidät suoraan oikeisiin ratkaisuihin, eli yrityksesi palveluihin.
  • Jos kilpailijasi eivät hyödynnä tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia, voit erottua markkinoilla ja saavuttaa kilpailuetua suositusten kautta.

Google AI summary täydessä iskussa

Google AI Summary on Googlen kehittämä ominaisuus, joka käyttää tekoälyä tarjoamaan tiivistelmiä hakutuloksista suoraan hakutulossivulla.

Sen avulla käyttäjät saavat nopeita ja tiiviitä yhteenvetoja hakutulosten sisällöistä ilman, että heidän tarvitsee klikata useita linkkejä läpi.

Tämä tiivistelmä luodaan tekoälyn avulla, joka analysoi sivuston sisällön ja tuo esiin sen olennaisimmat kohdat.

Tämä tulee mullistamaan hakutuloskilpailun tekemällä optimoinnista entistä tärkeämmän.

Tekoälyn käyttö tiedonhaussa lisääntyy

Uuden Higher Visibility tutkimuksen mukaan ihmiset ottavat tekoälyn käyttöön perinteisen haun tueksi, mutta eivät täysimääräiseksi korvaukseksi:

  • 71,5 % kertoi käyttävänsä tekoälytyökaluja haussa; 14 % käyttää niitä päivittäin.
  • 79,8 % suosii Googlea tai Microsoft Bingiä yleisten tietohakujen tekemiseen.
  • 20,2 % on vaihtanut ensisijaisen hakualustansa viime vuoden aikana.

Maalausliike Ilme sai asiakkaan ChatGPT:n kautta

Maalausliike Ilmeen yrittäjä Samuel jakoi LinkedInissä konkreettisen esimerkin siitä, miten tekoäly voi tuoda asiakkaita.

Ulkomailta Helsinkiin muuttanut pariskunta kysyi ChatGPT:ltä suositusta hyvästä maalausliikkeestä ja päätyi suoraan Ilmeen asiakkaaksi.

Tällainen sisämaalauskeikka voi helposti olla useiden tuhansien eurojen arvoinen – esimerkiksi 80–100 neliön huoneiston maalaus maksaa tyypillisesti 2 000–4 000 euroa.

Tämän asiakkuuden tekoäly toi käytännössä täysin ilmaiseksi AI-optimoinnin ansiosta.

Maistuisi varmaan myös teille?

AI-optimoinnin tavoitteena on saada tekoäly suosittelemaan yritystäsi

AI-optimoinnin ydinajatus on saada tekoäly, kuten ChatGPT, Googlen AI Summary, Gemini, Claude tai muut suosittelemaan juuri sinun yritystäsi, kun asiakas etsii palvelua tai tuotetta.

Kyse ei ole pelkästään hakukoneissa näkymisestä vaan siitä, että tekoäly tunnistaa yrityksesi luotettavaksi ja relevantiksi vaihtoehdoksi ja nostaa sen esiin vastauksissaan.

Maksuton selvitys

Haluatko Googlen 1.sijalle ja ChatGPT:n suosittelemaan yritystäsi?

Tilaa maksuton auditointi ja 1 kuukauden strategia niin kerromme miten.

5 vaihetta kuinka saat tekoälyn suosittelemaan yritystäsi

Käydään seuraavaksi läpi kohdat joiden avulla saat tekoälyn kuten ChatGPT:n suosittelemaan yritystäsi sen vastauksissa.

Rakenna tekstit helposti crawlattavaksi

Panosta perinteiseen hakukoneoptimointiin, se toimii myös tekoälyä varten.

Jos sisältösi pärjää hyvin Googlen haussa, näkyy selkeästi hakutuloksissa ja tarjoaa olennaisen tiedon helposti, se on samalla paremmassa asemassa myös AI-haussa.

Tekoäly suosii sisältöä, jota on helppo lukea ja ymmärtää. Mitä selkeämmin ja loogisemmin kirjoitat, sitä todennäköisemmin tekoäly nappaa sivusi osaksi vastauksiaan.

Tässä muutamia AI-ystävällisiä sisältövinkkejä:

  • Aloita tekstisi selkeällä tiivistelmällä
  • Käytä yksinkertaista ja helposti lähestyttävää kieltä
  • Rakenna sisältöä bullet-listoilla, kun se on mahdollista
  • Kirjoita teksti niin, että sen eri osiot toimivat ja avautuvat myös irrallaan

Esitä yrityksesi ja palvelusi yhtenä vaihtoehtona

AI-palvelut pyrkivät antamaan kattavia ja tasapainoisia vastauksia.

Siksi on harvinaisempaa, että ne esittävät vain yhden ratkaisun käyttäjän ongelmaan.

Käytä tätä hyväksesi, kun julkaiset itse kattavia ja tasapainoisia artikkeleita sivustollasi:

  • Käsittele artikkelissa, millä eri tavoilla lukijan ongelman voi ratkaista.
  • Esitä oma tuotteesi tai palvelusi yhtenä artikkelissa mainituista ratkaisutavoista.
  • Mainitse brändisi ja/tai tuotteesi nimi, esimerkiksi listassa esitettynä.

Sijoita brändisi luontevasti osaksi sisältöä

Pohdi ensin, minkä aiheiden ja teemojen yhteydessä haluat brändisi näkyvän.

Kun suunta on selvä, lähde rakentamaan näkyvyyttä juuri näihin konteksteihin.

  • Laadi tiedotteita ja pyri saamaan niitä julkaistuksi mediassa – perinteinen PR toimii yhä.
  • Osallistu aktiivisesti keskusteluihin sosiaalisessa mediassa sekä toimialasi verkkoyhteisöissä, kuten foorumeilla tai Redditissä.
  • Hyödynnä natiivimainontaa ja osta artikkeleita medioiden sivustoille, joissa sisältö voi liittyä luonnollisesti brändiisi.
  • Tarjoa asiantuntijahaastatteluja ja vieraskynäkirjoituksia, joissa brändisi mainitaan asiayhteyteen sopivasti.
  • Varmista, että haluamasi teemat näkyvät jatkuvasti myös omilla alustoillasi – verkkosivulla, blogissa ja somekanavissa.

Mitä useammissa relevantissa yhteydessä brändisi mainitaan verkossa, sitä todennäköisemmin se nousee esiin myös tekoälyn tuottamissa vastauksissa.

Anna sisällöille oma äänesi ja näkemyksesi

Markkinat ovat täynnä samankaltaista sisältöä, joten paras tapa erottua on tuoda esiin oma, selkeästi erottuva näkökulma.

Onko teillä oma tapa toimia tai ajatella, joka eroaa muista?

Nosta se rohkeasti esiin niin omassa sisällöntuotannossa kuin ulkoisissa kanavissakin.

Kun näkemyksesi on selkeä ja johdonmukainen, tekoäly voi alkaa yhdistää sen suoraan yritykseesi ja jopa nostaa sen esiin vastauksissaan.

Parhaassa tapauksessa AI voi toistaa yrityksesi kulmaa laajemminkin, jopa kilpailijoiden sisällöissä, jos ne on tuotettu pintapuolisesti tai geneerisesti.

Pysy ajantasalla AI:n kehityksessä

Tekoälyn kehitys etenee hurjaa vauhtia ja sen vaikutukset ulottuvat lähes jokaiseen liiketoiminta-alueeseen.

Jotta yrityksesi pysyy kilpailukykyisenä on tärkeää pysyä ajan tasalla tekoälyn uusimmista trendeistä ja teknologioista.

Seuraa alan uutisia, osallistu webinaareihin ja lue tutkimuksia, jotka käsittelevät tekoälyn kehitystä ja sen sovelluksia.

Näin pystyt hyödyntämään tekoälyn mahdollisuuksia oikea-aikaisesti ja varmistamaan, että yrityksesi ei jää kehityksestä jälkeen.

Miten lähteä liikkeelle AI-optimoinnissa?

  • Tee viikottain hakukoneoptimointia verkkosivustollasi ja varmista, että otat käyttöön myös AI-ystävälliset käytännöt. Google- ja AI-näkyvyyden välillä on selvä yhteys.
  • Tuota sivustollesi artikkeleita, jotka käsittelevät ongelmia, joihin tarjoamasi tuote tai palvelu on yksi mahdollinen ratkaisu, mutta ei ainoa.
  • Varmista, että brändisi mainitaan myös ulkopuolisilla alustoilla ja kanavissa.
  • Ota huomioon organisaatiosi erityinen näkökulma tai toimintatapa sisällöissä, jos teillä on sellainen, joka erottaa teidät kilpailijoista.
Maksuton selvitys

Haluatko Googlen 1.sijalle ja ChatGPT:n suosittelemaan yritystäsi?

Tilaa maksuton auditointi ja 1 kuukauden strategia niin kerromme miten.